Ledenvergadering van LOPEC: Startsein voor het eerste zonnedak

LOPEC, de Lopster Energiecoöperatie, houdt op dinsdag 10 januari haar ledenvergadering. Het wordt een belangrijk moment: het eerste project van LOPEC, een zonnedak, gaat van start! De leden van LOPEC zijn persoonlijk uitgenodigd, maar geïnteresseerden zijn ook welkom. De gemeente heeft de raadzaal ter beschikking gesteld en wethouder Bé Schollema zal de vergadering openen.

Op het zonnedak aan de Wirdumerweg is plaats voor 198 zonnepanelen. Een belangstellingsinventarisatie onder de leden heeft uitgewezen dat er (meer dan) genoeg liefhebbers zijn. Binnenkort wordt de asbest verwijderd van de schuur en er is een leverancier uitgekozen (op basis van zorgvuldig geformuleerde criteria) die de panelen gaat plaatsen en de installatie gaat aanleggen.

LOPEC heeft een prospectus in voorbereiding, met alle informatie die leden nodig hebben om een goede beslissing te nemen. Tijdens de ledenvergadering wordt deze prospectus toegelicht, compleet met een rekenvoorbeeld. Daarna krijgen mogelijke belangstellenden een paar weken de tijd om hun keuze te maken. De leden die al aangegeven hebben belangstelling te hebben voor twee of meer zonnepanelen, krijgen voorrang. Omdat er waarschijnlijk belangstelling is voor méér panelen dan die nu beschikbaar komen, kan LOPEC meteen door richting tweede dak.

Na de pauze zal Jaap Hoeksema, directeur van de energiemaatschappij Noordelijk Lokaal Duurzaam (NLD), toelichten wat de voordelen zijn als bewoners van Loppersum overstappen naar NLD. Eén van de voordelen is dat NLD een coöperatie is. De winst gaat niet naar aandeelhouders, maar komt terug in de regio. LOPEC heeft een overeenkomst gesloten met NLD, die inhoudt dat jaarlijks per aangesloten huishouden €75,00 aan LOPEC wordt overgemaakt. LOPEC moet dat geld besteden aan duurzame doelen. De leden van LOPEC beslissen over welk doel.

Daarna gaat Hanna de Vries, van Buurkracht, duidelijk maken wat voor rol LOPEC, samen met Buurkracht, kan gaan spelen in de enorme versterkingsoperatie die het dorp Loppersum te wachten staat. Als straks dan toch het halve dorp ondersteboven wordt gegooid, is dat dé gelegenheid om dit te koppelen aan verduurzaming.

De ledenvergadering begint om 19.30 uur. Hoewel iedereen welkom is, hebben natuurlijk alleen de leden stemrecht. En alleen leden kunnen instappen in het zonneproject. Wilt u alsnog lid worden? Kijk even op www.lopec.nl.